Tier Standardı Nedir? Tier Standartlarının Kapsamı ve Gereklilikleri Nelerdir?
Çağımızda bilginin önemi tartışılamaz. Bilgi arttıkça hızla paylaşılması, saklanması ve güvenilirliği önem kazanmaktadır. Bütün bu işlemleri kesintisiz sağlamak üzere Veri Merkezlerinde kurulan altyapının belirli seviyelerde tutulması gereklilik haline gelmiştir.
Veri merkezlerinde işlenen ve saklanan verinin önem derecesine göre elektrik, mekanik, güvenlik sistemleri değişkenlik göstermektedir. Genel olarak düşünüldüğünde veri merkezleri; yedek güç kaynakları, yedek veri iletişim bağlantıları, merkez içerisinde bulunan sistemlerin soğutulması için kullanılan iklimlendirme sistemleri, yangın söndürme sistemleri ve dış ortamdan gelebilecek tehlikelere karşı verinin güvenlik derecesine göre güvenlik sistemlerini bulundururlar. Kurulan Veri Merkezinin altyapı güvenilirliği, ulaştığı standartın sertifikalandırılması ile hedeflenen seviyelerdeki yerini alacaktır. Tier standartları ise bu amaçla oluşturulmuş ve bu standartlarda bağımsız firmalarca yapılan testler ve denetlemeler sonucunda bina seviyelerinin belirlenmesi hedeflenmiştir.
Tier Nedir?
Tier, Uptime Institute tarafından, günümüzde son derece önemli ve gerekli olan veri merkezlerinin sınıflandırılabilmesini sağlayan sertifikalardır. Tier 1, 2, 3 ve 4 olmak üzere 4 adet Tier çeşidi bulunmaktadır. Her bir Tier veri merkezi çeşidinin kendine has özellikleri ve çalışma şekli bulunmaktadır. Şirketler, büyüklüklerine ve ihtiyaçlarına göre bir Tier veri merkezi çeşidi seçerek kendi verilerini kesintisiz olarak kullanıma sunarlar.
Tier Sertifikasyon Sistemi Nedir?
Her Tier sertifikası belirli bir çalışma düzenini, enerji tüketimini ve oluşabilecek arıza oranını ve planlı bakım yapılma gibi durumları temsil eder. Bazı Tier sertifikalarında güç tüketiminde veya bilgi akışında oluşabilecek sorunlar daha fazlayken bazı Tier sertifikalarında kesintisiz çalışma ve veri akışı garanti edilir. Tier sertifikaları veri merkezlerinin sahip olduğu donanımları ve enerji yollarını belirtir. 4 adet bulunan Tier standartları ve gereklilikleri şunlardır:
Tier 1 - (Temel Kapasite) Veri Merkezi Kapsamı
Tier I sertifikalı veri merkezleri Tier standartları içerisinde en düşük düzeydeki veri merkezleridir. Bu veri merkezleri büyük oranda veri depolamaya ihtiyaç duymayan işletmeler tarafından kullanılır. Diğer veri merkezlerinin aksine ofis ortamında bu amaç için ayrılan bir odada donanımlar barındırılır. Bu tip veri merkezleri çalışma kapasitesi açısından büyük olmadıklarından herhangi bir yedekleme sistemleri de bulunmaz. Veriler yedeklenmek istediğinde ya da sistemde bir değişiklik yapılmak istendiğinde donanımların planlı bir şekilde durdurulması ve sistemin kapatılması gerekir. Sistem kapandıktan sonra istenilen değişiklikler, onarımlar ya da yükseltmeler yapılır ve donanımlar tekrar planlı bir şekilde çalıştırılır. Bu veri merkezlerinde yıllık 28,8 saat kesinti yaşanabilir yani kesintisiz çalışma oranı %99.676’dır. Tier 1 veri merkezleri 10 dakikadan daha uzun kesintilere karşı hazırlıksızdır.
Tier 2 (Yedek Kapasite Bileşenleri) Veri Merkezi Kapsamı
Tier II sertifikalı veri merkezleri yedek kritik güç ve soğutma bileşenlerini ve site altyapısı ekipmanı hatalarından kaynaklanan BT işlem kesintilerine karşı artırılmış bir güvenlik marjını kapsamaktadır. Yedek bileşenler arasında kesintisiz güç kaynağı (UPS) modülleri, soğutucular veya pompalar ve motor jeneratörleri bulunur. Bileşenler N+1 yedeklilikte tasarlanırken, dağıtım yollarında yedeklilik beklenmemektedir. Tier 2 sertifikalı veri merkezlerinde yıllık kesinti 22 saat olarak tahmin edilir ve kesintisiz çalışma oranı %99.741’dir. Bu veri merkezleri jeneratörleri sayesinde 24 saatlik enerji kesintilerine dayanabilirler.
Tier 3 (Eş Zamanlı Bakım Yapılabilme) Veri Merkezi Kapsamı
Tier III sertifikalı veri merkezleri kritik ortama hizmet etmek için yedekli dağıtım yollarıyla, önemli bir farklılaştırıcı olarak yedekli bileşenlerle eş zamanlı olarak bakımı yapılabilir alt yapıya sahiptir. Bu tesisler, ekipmanın bakım veya değiştirilmesi gerektiğinde herhangi bir kapatma gerektirmez. Tier II’nin yedek kritik bileşenlerine güç ve soğutma için yedek dağıtım yolu eklenir böylece BT işleme ortamını desteklemek için gereken her bileşen BT operasyonunu etkilemeden kapatılabilir ve bunların bakımı yapılabilir. Bu veri merkezlerinin kesintisiz çalışma oranı %99.982’dir ve 72 saatlik kesintilere dayanabilirler.
Tier 4 – (Hata Toleransı) Veri Merkezi Kapsamı
Tier IV sertifikalı veri merkezleri, yedekli kapasite bileşenleri ve dağıtım yolları olarak işlev gören birkaç bağımsız ve fiziksel olarak yalıtılmış sisteme sahiptir. Bir olayın her iki sistemden de ödün vermesini önlemek için zon ayırma gereklidir. Çevre, planlı ve plansız olaylardan kaynaklanan bir aksaklıktan etkilenmeyecektir. Bununla birlikte, yedekli bileşenler veya dağıtım yolları bakım için kapatılırsa, bir arıza meydana geldiğinde ortam daha yüksek bir aksama riskiyle karşılaşabilir.
Tier IV sertifikalı veri merkezleri, Tier III topolojisine hata toleransı ekler. Bir ekipman parçası arızalandığında veya dağıtım yolunda bir kesinti olduğunda, BT operasyonları etkilenmeyecektir. Tüm BT ekipmanının uyumlu olması için hataya dayanıklı bir güç tasarımına sahip olması gerekir. Tier IV veri merkezleri, ortamı kararlı hale getirmek için sürekli soğutma gerektirir. Bu veri merkezlerinde yıllık 0,8 saat kesinti yaşanır ve kesintisiz çalışma oranı %99.999’dur.